Expert Classes PR

Wavemakers: how we make things move | Clouds of Fashion case

De feestdagen zijn gepasseerd, de blokperiode is volop bezig en drie weken geleden heb ik mijn laatste Expert Class over Public Relations bijgewoond. Ik heb de strafste uitspraken gehoord, ellenlange presentaties bekeken en uren geluisterd naar boeiende informatie die ik niet snel zal vergeten. Net zoals de presentatie van Elke De Mayer,  waar ik het in deze blogpost over zal hebben. 

Elke de Mayer van Wavemakers, heeft een passie voor baanbrekende PR en communicatie. Wavemakers zorgt voor een tsunami aan persaandacht voor je dienst, product, actie of evenement. Onderhouden van persrelaties, mediatraining en een krachtige communicatiestrategie zijn dé specialisaties.

Vandaag ga ik het dan ook hebben over één van de strafste verhalen dat het PR-bureau mee geschreven heeft. Tijdens de Expert Class heeft Elke De Mayer er 4 voorgesteld maar ik ga specifiek de Clouds of Fashion case onder de loep nemen.

Voor wie Clouds of Fashion niet kent; het was tot voor kort dé modehotspot van de Antwerpse Nationalestraat. De hippe en betaalbare kleding- en accessoirecollecties werden zorgvuldig uitgekozen door de jonge eigenares en blogster Laurentine Van Landeghem. Deze creatieve duizendpoot organiseerde al verschillende modeshows, workshops, lanceerde een webshop en een major closet sale.

Voor dat alles liet Clouds of Fashion, afgekort COF, zich voor professionele communicatie uiteraard bijstaan door PR-bureau Wavemakers.

De PR-uitdaging

De vele collecties, nieuwigheden en ideeën van Clouds of Fashion in een strategisch communicatieplan gieten. Media-aandacht voor de collecties van Clouds of Fashion genereren en Laurentine profileren als fashionista en modeblogster bij de Belgische pers en bloggers. Dat zijn enkele van de opdrachten die Wavemakers voorgeschoteld kreeg van COF de afgelopen jaren.

Misschien weet je het, misschien ook niet maar op 23 oktober heeft Laurentine de fakkel van COF doorgegeven aan retailer ZEB. De kans dat je het in het nieuws hebt zien verschijnen is redelijk groot want na de lancering van Laurentine’s blogpost over haar nieuwe hoofdstuk en het uitsturen van verschillende persberichten ontstond er een zee aan persaandacht.

Overname ZEB in goede banen leiden

Elke moest er samen met haar collega’s voor zorgen dat de overname van COF door ZEB toch op een positieve manier in de pers verscheen. Dit deden ze door het te hebben over de toekomstplannen van Laurentine en haar te positioneren als onderneemster.

Ook moest duidelijk worden gemaakt dat Clouds of Fashion als merk blijft bestaan. De winkels sluiten de deuren maar COF begint aan een nieuw hoofdstuk, dat bij ZEB zal zijn.

Er werden interviews georganiseerd zowel voor print, online als televisie. Het persbericht moest positieve quotes bevatten en inspirerende beelden van zowel COF als ZEB. Het moest duidelijk zijn dat ZEB het merk zal omarmen. Op die manier werd de berichtgeving als iets positief gezien. Lees zeker wat Flair en Het Nieuwsblad schreven over het verhaal. Want ook de tone-of-voice van het persbericht werd telkens aangepast aan het kanaal en het doelpubliek.

Het resultaat in cijfers

Achteraf hebben de verschillende berichten 9 miljoen mensen bereikt en dat is zonder sociale media… Laurentine’s verhaal is neergeschreven in 29 artikels in kranten en tijdschriften. Dat is meer dan €300.000 aan mediawaarde. De overname van COF door ZEB heeft zelfs op de voorpagina van Het Laatste Nieuws gestaan. Dat deze case een succes was is wel duidelijk.

iklaurentine

Kan je niet genoeg krijgen van het succesverhaal van Laurentine Van Landeghem? Lees dan zeker ook het interview dat ik in april met haar deed. Mij heeft ze toen van mijn sokken geblazen met haar visie en ondernemerslust. Ik ben zeer benieuwd naar de verdere samenwerking tussen Wavemakers en Clouds of Fashion want dit verhaal is nog lang niet afgelopen.

“Up in the clouds on my way to unknown things.” – Laurentine Van Landeghem

Lots of love,
Sofie ♡

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s